Keterampilan Membaca Siswa Kelas IX dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Cerpen Payung Karya Dewi Susilowati di SMPN 141 Jakarta

Authors

  • Lathifah Sekar Fitriarini Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Hindun Hindun Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.55606/jupensi.v4i1.3137

Keywords:

Reading Skills, Short Stories, Reading Ability

Abstract

This research aims to determine the reading skills of class IX students in improving their ability to read short stories, besides encouraging students to improve their ability to analyze literary elements in short stories. The method used in the research is descriptive qualitative. Data sources were obtained through observation and distribution of questionnaires, then analyzed using random sampling techniques. The results of the research show that reading ability is an important aspect in individual development, including the skills of identification, comprehension, evaluation and application of information contained in texts. A student's level of reading ability has a direct impact on success in various areas of life, including education, career, and daily life.

References

Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2021). Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis. Bumi Aksara.

Aminuddin. (2014). Pengantar Apresiasi Karya Sastra. Bandung : Sinar Baru Algensindo

Andriani, W. (2020). Pengembangan Media Koper Petualang Besut untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 4(2), 473-490. https://doi.org/10.26811/didaktika.v4i2.137

Faizah, D. U., Sufyadi, S., Anggraini, L., Waluyo, W., Dewayani, S., Muldian, W., & Roosaria, R. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Handayani, T. (2018). Implementasi Media Grafik Nada dengan Kendali Remote Control untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Notasi Angka pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 2(2), 381-394. Retrieved from https://ojsdikdas.kemdikbud.go.id/index.php/didaktika/article/view/83

Lumban Gaol, R. (2020). Pemanfaatan Pelepah Sawit dalam Pembelajaran Cermin di SMP Negeri 5 Satu Atap Tanjung Morawa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 4(2), 319-334. https://doi.org/10.26811/didaktika.v4i2.122

Nasional, T. G. L. (2017). Panduan Gerakan Literasi Nasional. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Prananta, Y. R. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Abad 21 Berbasis Media Penanaman Karakter Bertema Nilai-Nilai Pancasila dan Sadar Konstitusi. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(2), 375-398. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i2.213

Somadayo, S. (2011). Strategi dan teknik pembelajaran membaca. Graha Ilmu, 28.

Subair, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Karakter Jujur dan Adil Integrasi Islam dan Budaya Lokal Berbasis Mobile Learning. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 4(2), 491-514. https://doi.org/10.26811/didaktika.v4i2.140

Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.

Tomlinson, C. A. (2014). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. Ascd.

Walidin, W., Idris, S., & Tabrani ZA. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif & Grounded Theory. Banda Aceh: FTK Ar-Raniry Press.

Walidin, W., Idris, S., & Tabrani ZA. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif & Grounded Theory. Banda Aceh: FTK Ar-Raniry Press.

Zulela, M. S. (2012). Pembelajaran Bahasa Indonesia Apresiasi Sastra di Sekolah Dasar. Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2024-03-25

How to Cite

Lathifah Sekar Fitriarini, & Hindun Hindun. (2024). Keterampilan Membaca Siswa Kelas IX dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Cerpen Payung Karya Dewi Susilowati di SMPN 141 Jakarta . Jurnal Pendidikan Dan Sastra Inggris, 4(1), 92–100. https://doi.org/10.55606/jupensi.v4i1.3137

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>