Peran Zenius sebagai Aplikasi Berbasis Mobile dalam Perkembangan Bahasa Indonesia pada Siswa SMA

Authors

  • Syifa Fauziah Rahmah Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Hindun Hindun Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.55606/jupensi.v4i1.3123

Keywords:

Zenius, Feature, Indonesia Language

Abstract

Zenius is a mobile-based application that provides many conveniences for its users in learning. Zenius is present as a new technology, namely a popular learning application that helps and supports students in the learning process. Today's high school students definitely have devices with adequate specs to access many applications. One of the correct uses of technology is that students know what applications are able to support their development in learning. The aim of this research is to explain the role of the features presented by Zenius in Indonesian language learning, especially in developing high school students' language skills. The method used is a descriptive-analytical literature method and also interviews with high school students. In this research, it was found that the usefulness of the features in the Zenius application plays a very important role in the development of students' language skills.

References

Anzar, Safni Febri., and Mardhatillah. 2017. “Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas V SD Negeri 20 Meulaboh Kabupaten Aceh Barat Tahun Ajaran 2015/2016.” Bina Gogik 4(1 Maret 2017):53–64.

Basuki, Yulinda Erma Suryani, dan Dwi Bambang Putut Setiyadi, 2017. 2017. “KESULITAN BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA Basuki,.” 12–20.

Cahyono, Yunita dan. n.d. “Prosiding.” (2017):175–85.

Ina Fadlilatul Masrura. 2023. “PENERAPAN E-LEARNING DENGAN APLIKASI ZENIUS UNTUK SONGON.” 1(1):43–56.

Janattaka, Nugrananda, and Putri Chika Cecilia Adella. 2021. “Peran Platform Digital Dalam Pembelajaran Daring.” Almufi Jurnal Pendidikan 1(3):138–46.

Nurhaliza, Ushwah, Habudin, and Mansur. 2019. “Ushwah Nurhaliza, Habudin, Mansur 95.” Ibtida’i 6 No. 01:95–104.

Ritonga, Esther Febrina, Syafruddin Pohan, and Feni Khairifa. 2023. “Pelatihan Zenius Education Dalam Meningkatkan Zenius Education Training in Improving Teacher Competence in Implementing E-Learning in North Sumatra.” 12(2):542–59. doi: 10.31289/perspektif.v12i2.8742.

Unik Hanifah Salsabila. 2020. “PERAN TEKNOLOGI DALAM PEMBELAJARAN DI MASA PANDEMI COVID-19.” 17(2):188–98. doi: 10.46781/al-mutharahah.v17i2.138.

Arfani, L. (2016). Mengurai hakikat pendidikan, belajar dan pembelajaran. Jurnal Pelita Bangsa Pelestari Pancasila, 11(2), 81-97. Retrieved from https://pbpp.ejournal.unri.ac.id/index.php/JPB/article/view/5160/4838.

Ariati, N., Andriani, Y. (2020). Pengenalan aplikasi belajar online di tengah masa pandemi pada kelompok belajar ikhtiari Palembang. Jurnal Abdimas Mandiri, 4(2), 110-116. Doi http://dx.doi.org/10.36982/jam.v4i2.1271.

Ariati, N., Andriani, Y. (2020). Pengenalan aplikasi belajar online di tengah masa pandemi pada kelompok belajar ikhtiari Palembang. Jurnal Abdimas Mandiri, 4(2), 110-116. Doi http://dx.doi.org/10.36982/jam.v4i2.1271.

Bachri, B. S. (2010) meyakinkan validasi data melalui triangulasi pada penelitian kualintatif. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1), 46-62. Retrieved from http://www.yusuf.staff.ub.ac.id/files/2012/11/meyakinkan-validitas-data-melalui-triangulasi-pada-penelitian-kualitatif.pdf.

Budiman, H. (2017). Peran teknologi informasi dan komunikasi dalam pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 31-43. Doi https://doi.org/10.24042/atjpi.v8i1.2095.

Fahurohman, O. (2017). Implementasi pembelajaran bahasa indonesia di sd/mi. Primary. Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 9(1), 23-24. Retrieved from http://www.jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/primary/article/view/412.

Faizah, S. N. (2017). Hakikat belajar dan pembelajaran. Jurnal Pendidikan Guru Mad-rasah Ibtidaiyah, 1(2), 175-185. Doi https://doi.org/10.30736/atl.v1i2.85.

Firdaus, M., dkk. (2020). Analisis sentimen dan topic modelling dalam aplikasi ru-angguru. Jurnal Sains Komputer Dan Informatika, 4(1), 66-76. Doi http://dx.doi.org/10.30645/j-sakti.v4i1.188.

Hasanudin, C., Supriyanto, R. T., & Pristiwati, R. (2020). Elaborasi model pembelaja-ran flipped classroom dan google classroom sebagai self-development siswa mengikuti pembelajaran bahasa Indonesia di era adaptasi kebiasaan baru (akb). Intelegensia: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 85-97. Retrieved from https://ejournal.unisnu.ac.id/JI/article/view/1414.

Hidayat, A. (2015). Unsur-unsur intrinsik dan nilai-nilai psikologis dalam naskah drama “matahari di sebuah jalan kecil” karya Arifin C Noor sebagai alternatif pemilihan bahan ajar sastra di SMA. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indone-sia, 5(2), 1-6. Doi https://doi.org/10.25134/fjpbsi.v5i2.183.

Sobari, R. (2017). Pengaruh motivasi belajar terhadap hasil belajar bahasa Indonesia pada siswa kelas VII MTS Negeri 1 Pangandaran. DIKSATRASIA, 1(2), 306-310.Retrievedfrom https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/diksatrasia/article/view/634/529.

Trinova, Z. (2012). Hakikat belajar dan bermain menyenangkan bagi peserta didik. Jurnal Al- Ta Lim, 19(3), 209-215. Doi https://doi.org/10.15548/jt.v19i3.55.

Umar, M. (2015). Peran orang tua dalam peningkatan prestasi belajar anak. Jurnal Edukasi (Media Kajian Bimbingan Konseling), 1(1), 20-28. Doi http://dx.doi.org/10.22373/je.v1i1.315.

Wilson, A. (2020). Penerapan metode pembelajaran daring (online) melalui aplikasi berbasis android saat pandemi global. Jurnal SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 5(1), 66-72. Doi http://dx.doi.org/10.30998/sap.v5i1.6386.

Yusrizal, Y., fatmawati, F. (2021). Pelatihan penggunaan media daring sebagai alter-natif pembelajaran era pandemi. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(6), 297-301. Doi https://doi.org/10.52436/1.jpmi.65.

Downloads

Published

2024-03-25

How to Cite

Syifa Fauziah Rahmah, & Hindun Hindun. (2024). Peran Zenius sebagai Aplikasi Berbasis Mobile dalam Perkembangan Bahasa Indonesia pada Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Dan Sastra Inggris, 4(1), 79–91. https://doi.org/10.55606/jupensi.v4i1.3123

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>