Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Kepuasan Pasien Rawat Jalan di Puskesmas Delitua Kabupaten Deli Serdang Tahun 2021

Authors

  • Miftahul Jannah Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Arta Kabanjahe

DOI:

https://doi.org/10.55606/jrik.v1i3.2651

Keywords:

Quality, patient satisfaction

Abstract

Health efforts are carried out with an emphasis on the wider community in order to achieve optimal levels of health, without neglecting the quality of service to individuals. This study aims to determine the level of satisfaction felt by patients who come for treatment regarding comfort, staff service, service procedures and also service results at the Delitua Community Health Center, Deli Serdang Regency. This research used a cross sectional study test design with a sample size of 33 people determined through saturated sampling by conducting interviews using a questionnaire. The results of the study showed that all the variables studied showed a significant relationship with patient satisfaction at the Delitua health center, namely comfort p(0.009)<a(0.05), staff service p(0.023)<a(0.05), service procedures p (0.015)<a(0.05) and service results p(0.023)(0.05), the community health center must further improve the quality of health services which include comfort, staff service, service procedures and service results, in order to provide satisfaction for patients who use them. health services at the Delitua community health center.

 

 

References

Anggraini, Y. 2018. Asuhan Kebidanan Masa Nifas. Yogyakarta: Pustaka Rihama.

Armini, Sriasih dan Marhaeni. 2017. Asuhan Neonatus, Bayi, Balita dan Anak Prasekolah. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Asih Setyorini, dkk. 2017. Kesehatan Reproduksi dan Pelayanan Keluarga Berencana. Bogor : Penerbit IN MEDIA.

Asrinah & Sulistyorini, D. 2017. Asuhan Kebidanan Kehamilan. Yogyakarta: Nuha Medika.

Dewi, V. N. L. 2018. Asuhan Kebidanan Masa Nifas. Jakarta: Salemba Medika

Dinas Kesehatan Propinsi Sumatera Utara. 2017. Profil Kesehatan Provinsi Sumatera Utara Tahun 2016. Medan : Dinas Kesehatan Provinsi Sumatera Utara.

Hidayat & Sujiyatini. 2018. Asuhan Kebidanan Persalinan. Yogyakarta: Nuha Medika.

Ilmiah. W. S. 2018. Buku Ajar Asuhan Persalinan Normal. Yogyakarta: Nuha Medika.

JNPK-KR. 2016. Asuhan persalinan normal & Inisiasi Menyusui Dini. Jakarta: JHPIEGO Corporation.

Kemenkes RI. 2019. Indikator Angka Kematian Ibu di Indonesia. https://kesmas-kemkes.go.id

Kementrian RI. 2018. Pelayanan Pemeriksaan Ibu Hamil, Buku Kesehatan Ibu dan Anak, Jakarta.

Manuaba. 2018. Ilmu Kebidanan Penyakit Kandungan dan Keluarga Berencana Untuk Pendidikan Bidan. Jakarta : EGC.

Maritalia. 2017. Asuhan Neonatus, Bayi, Balita dan Anak Prasekolah. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Marmi dan Rahardjo. 2018. Pengantar Ilmu Kebidanan. Jakarta : Salemba Medika.

Prawirohardjo, S. 2018. Ilmu Kebidanan. Jakarta : Yayasan Bina Pustaka

Romauli, S. 2018. Konsep Dasar Asuhan Kehamilan. Yogyakarta : Nuha Medika.

Rukiyah, Ai Yeyeh. 2019. Asuhan Neonatus, Bayi dan Anak Balita. Jakarta : CV. Trans Info Media.

Sutanto, A. V & Fitriani, Y. 2017. Asuhan Pada Kehamilan. Yogyakarta: Pustaka.

Tando, Naomy Marie. 2018. Buku Ajar Kehamilan Untuk Mahasiswa dan Praktisi Keperawatan serta Kebidanan. Jakarta : Salemba Medika

Walyani. 2018. Asuhan Kebidanan Pada Kehamilan. Yogyakarta : Pustakapress.

WHO. 2017. Angka Kematian Kematian Ibu. http://www.com/uploadfiles/Jurnal kebidanan.

Wulandari. 2017. Asuhan Kebidanan Nifas. Yogyakarta : Nuha Medika.

Downloads

Published

2021-11-25

How to Cite

Miftahul Jannah. (2021). Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Kepuasan Pasien Rawat Jalan di Puskesmas Delitua Kabupaten Deli Serdang Tahun 2021. Jurnal Rumpun Ilmu Kesehatan, 1(3), 132–146. https://doi.org/10.55606/jrik.v1i3.2651