THE INFLUENCE OF PERSONAL HYGIENE PUZZLE MEDIA WASHING HANDS WITH SOAP ON STUDENTS' KNOWLEDGE OF SDN 6 PARAKAN KAUMAN TEMANGGUNG

Authors

  • Prieta Wahyu Perwitasari Abdi Nusantara College of Health Sciences
  • Omega DR Year Abdi Nusantara College of Health Sciences

DOI:

https://doi.org/10.55606/ijhs.v3i1.1129

Keywords:

Puzzle media, knowledge, elementary school students

Abstract

Background : Diarrhea is still a global problem today and is still a serious concern from various countries. This was reported in the World Health Organization (WHO) which describes cases of diarrhea in the world in 2017 stating that there are nearly 1.7 billion cases of diarrheal disease that occur in children with 525,000 deaths every year worldwide. The occurrence of diarrhea will cause children to lose the nutrients that children need for growth and development, so diarrhea is the main cause of malnutrition in school-age children. The World Health Organization (WHO) states that washing hands with soap can reduce diarrhea rates by up to 47%.

Purpose : Analyzing the effect of personal hygiene puzzle media washing hands with soap on students' knowledge of SDN 6 Parakan Kauman Temanggung

Research Method: Pre-experimental design with one group pre-post test. The sampling technique used total sampling, namely 29 students at SDN 6 Parakan. Data analysis with Wilcoxon test

Research result : The majority of respondents' knowledge before being given puzzle media was in the good category, namely 15 (51.7%) respondents, while after giving puzzle media, the majority were good, namely 22 (75.9%) respondents. The results of the Wilcoxon test found a p value of 0.000 <0.05 meaning that there was an effect of giving hand washing personal hygiene puzzle media with knowledge to elementary school students in Temanggung

Conclusions and recommendations : Giving puzzle media can affect students' knowledge about personal hygiene hand washing. It is hoped that the hand washing puzzle media can be used as a medium in increasing student knowledge

References

Adiesti, F. (2018). Pengaruh permainan puzzle terhadap kreativitas anak prasekolah (4-5) di TK Al-Kholifah Selorejo - Jombang. Biomedika, 11(02).

Andriani, dkk. 2018. Implementasi Program Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Pembiasaan Dalam Peningkatan Mutu Sekolah. Jurnal Adminitrasi dan Manajemen Pendidikan. Hal: 238-244.

Agustina, Yenni, and Yuliana. 2018. “Pengaruh Motivasi Dan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di SMP Negeri 1 Perusahaan Kabupaten Bireuen.” Jurnal Sains Ekonomi dan Edukasi VI(I): 1–7.

Anggito, Albi & Johan Setiawan, Metode Penelitian Kualitatif, Sukabumi: Jejak, 2019.

Aningsih dan Irnawati Sapitri. 2018. “Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Keaktifan dan hasil Belajar Siswa pada Pelajaran IPA Materi Benda dan Sifatnya di kelas III SD Negeri Padurenan 04 Bekasi”.Pedagogik. 4.(1): 50-58.

Ambarwati, Eny Retna dan Prihastuti. (2019). Gerakan Masyarakat Hidup Sehat (Germas) Mencuci Tangan Menggunakan Sabun dan Air Mengalir Sebagai Upaya Untuk Menerapkan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) Sejak Dini. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, Vol. 1 No. 1

Amelia W., (2018). Kejadian Diare Pada Balita Ditinjau Dari Ketersediaan Sumber Air Bersih Dan Jamban Keluarga (Diarrhea's Events Before Reviewed From the Availability of Clean Water Sources and Family Plants). Cendekia Medika. Vol 3 No 1, April 2018 p-ISSN: 2503-1392 eISSN: 2620-5424.

Asthiningsih, N. W. W. Dan Wijayanti, T. (2019) “Edukasi Personal Hygiene Pada Anak Usia Dini Dengan G3CTPS,” Jurnal Pesut: Pengabdian Untuk Kesejahteraan Umat, 1(2), Hal. 84–92.

Darmawan, Lutfi Andi (dkk). 2019. Pengembangan Media Puzzle Susun Kotak Pada Tema Ekosistem

Devi Ekawati HF, Suprijandani, Ngadino. Perbedaan Penggunaan Media Video Dengan Leaflet Terhadap Tingkat Pengetahuan Siswa Mengenai Cuci Tangan Pakai Sabun (Studi Kasus di SDN Banyuanyar 1 Sampang Tahun 2018).

Direktorat Jenderal. 2020. Pencegahan dan Pengendalian Penyakit (P2P) Kementerian Kesehatan RI, 2020.

Dinkes Jateng. 2018. Profil kesehatan provinsi jawa tengah tahun 2018. Dinkes Jateng. Semarang

Dinas Kesehatan Kabupaten Temanggung. 2018. Profil Kesehatan Kabupaten Temanggung tahun 2018. Temanggung: Dinkes Temanggung

Dr. Ivan Sebastian. Personal hygiene Pengertian, Usaha, Jenis dan Tujuan, 2021. https://www.healthline.com/health/personal-hygiene (Diakses 15 Januari 2021) (Diakses 15 Januari 2021)

Ema Hikmah. Pengaruh Terapi Bermain Puzzle Terhadap Pengetahuan, Sikap Dan Keterampilan Mencuci Tangan Pada Anak Di Sd Taman Sukaria I Kota Tangerang, Medikes (Media Informasi Kesehatan),Volume 6, Nomor 1, Mei 2019.

Iswari, N.P.T.P. 2021. Gambaran Pengetahuan dan Sikap Remaja Mengenai Protokol Kesehatan Pada Masa Pandemi Covid -19 di Desa Amerta Bhuana Kecamatan Selat Kabupaten Karangasem. Karya Tulis Ilmiah. Poltekkes Kemenkes Denpasar.

Kasri. 2018. Peningkatan Prestasi Belajar Matematika Melalui Media Puzzle Siswa Kelas 1 SD. Jurnal Pendidikan: Riset & Konseptual, 2(3): 320-325.

Kementerian Kesehatan dan UNICEF. 2020. Rapid Assessment: Immunization Services in Indonesia.

Kusmiyati, Muhlis, I. B. 2019. Penyuluhan tentang Kebersihan Diri untuk Menunjang Perilaku Hidup Bersih dan Sehat pada Siswa SMPN 2 Gunungsari. Jurnal Pengabdian Masyarakat. 2(1): 13-16.

Matondang & Saragih. Inkuiri Berbantuan Puzzle, 2021.

Natsir, M. F. (2018). Pengaruh Penyuluhan CTPS Terhadap Peningkatan Pengetahuan Siswa SDN 169 Bonto Parang Kabupaten Jeneponto. Jurnal Kesehatan Lingkungan, 1-9

Nurudeen, A. S. dan Toyin, A. 2020. Knowledge of Personal Hygiene among Undergraduates. Journal of Health Education. 5(2):66-71.

Octa, A. (2019). Hubungan Pengetahuan Dan Sikap Terhadap Perilaku Cuci Tangan Pada Masyarakat Kelurahan Pegirian. Jurnal PROMKES, 7(1), 1. https://doi.org/10.20473/jpk.v7.i1.2019.1-11

Poni, E. & Nahdatul, H. 2021. Peningkatan Hasil Belajar IPA Materi Komponen Ekosistem Melalui Media Puzzle Siswa Kelas V SD Negeri 01 Gunuang Malintang Kecamatan Pangkalan Kota Baru. Journal Of Elementary School (JOES). Vol. 4, No. 1, Hal. 50.

Riset Kesehatan Dasar (Riskesdas) (2018). Badan Penelitian dan Pengembangan Kesehatan Kementerian RI tahun 2018. http://www.depkes.go.id/resources/download/infoterkini/materi_rakorpop_20 18/Hasil%20Riskesdas%202018.pdf – Diakses Agustus 2018.

Rismawati & Bahar. 2019. Pengaruh Penggunaan Media Puzzle Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III SD Di Kabupaten Gowa. Jurnal Publikasi Pendidikan, Vol. 9, No.1, Hal. 77-86.

Susanti, Susanti and Zulfiana, Affrida (2018) Jenis – Jenis Media Dalam Pembelajaran. Jenis – Jenis Media Dalam Pembelajaran. pp. 1-16.

T Solehati, S Susilawati, M Lukman, CE Kosasih - Kemas: Jurnal Kesehatan Masyarakat, Pengaruh Edukasi Terhadap Pengetahuan Dan Skill Guru Serta Personal Hygiene Siswa SD, 2019.

Tika Surtika 1 . Sumardi 2 , dan Yasbiati 3, Pengaruh Media Puzzle Huruf Terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Pada Anak Kelompok A Di TK Ar-Rahman Kecamatan Sukahening, 2019.

Widiana, W. I., Rendra. W. N., & Wulandari .W. N. (2019). “ Media Pembelajaran Puzzle Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Pada Kompetensi Pengetahuan Ipa”. Indonesian Journal Of Educational Research and Review. 2, (3).

World Health Organization (WHO). Diarrhoeal Disease 2017. (diakses 24 Okt 2020).

Y. L. Safitri, E. Sulistyowati, and R. Ambarwati, "Pengaruh Edukasi Gizi Dengan Media Puzzle Terhadap Pengetahuan Dan Sikap Tentang Sayur Dan Buah Pada Anak Sekolah Dasar," Journal of Nutrition College, vol. 10, no. 2, pp. 100-104, Jun. 2021. https://doi.org/10.14710/jnc.v10i2.29139

Downloads

Published

2023-03-16

How to Cite

Prieta Wahyu Perwitasari, & Omega DR Year. (2023). THE INFLUENCE OF PERSONAL HYGIENE PUZZLE MEDIA WASHING HANDS WITH SOAP ON STUDENTS’ KNOWLEDGE OF SDN 6 PARAKAN KAUMAN TEMANGGUNG. International Journal Of Health Science, 3(1), 66–75. https://doi.org/10.55606/ijhs.v3i1.1129

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.